Onderzoek Brede School naar aanbodvoorzieningen in Krimpenerwaard

In 2023 heeft de Brede School in opdracht van de Gemeente Krimpenerwaard een onderzoek uitgevoerd naar aanbod, ondersteuningstrajecten en voorzieningen waar het onderwijs en de kinderopvang in onze gemeente gebruik van (kunnen) maken.

De vragenlijst bevatte vragen over lessen van derden er onder schooltijd worden afgenomen, welke buitenschoolse activiteiten en voorzieningen er zijn, Voor- en Vroegschoolse educatie, samenwerking met ouders en vragen op het gebied van gezondheid, onderwijskansen en leefstijleducatie. Is januari 2024 het definitieve rapport opgeleverd. Deze zullen wij binnenkort met jullie delen. In deze nieuwsbrief delen we alvast een samenvatting. 

Maatwerk en adviezen

De vragenlijsten zijn ingevuld door 22 scholen en 5 kinderopvangorganisaties. Naast de vragenlijsten zijn er ook veel interviews afgenomen bij verschillende organisaties. We willen iedereen hartelijk bedanken voor de samenwerking! 

Uit het onderzoek komt naar voren dat maatwerk een belangrijke factor is in onze gemeente. Elke school en voorschool heeft zijn unieke behoeften als het gaat om inzet van externe aanbieders. 

Over het algemeen zijn scholen en kinderopvang tevreden met de kwaliteit van het bestaande aanbod. Binnen het onderwijs wordt vooral veel gebruik gemaakt van lessen van derden tijdens schooltijd op het gebied van sport, kunst/cultuur en natuur-techniek.

Bij de Kinderopvang wordt er het meest samengewerkt met de bibliotheek, basisscholen, Gro-Up buurtwerk en sport- en cultuurorganisaties.  Ondanks dat de kwaliteit van het genoemde aanbod als goed wordt ervaren, zijn er nog enkele verbeteringen mogelijk.

De adviezen in het rapport zijn als volgt:

  • Uitbreiden van het aanbod en versterken van samenwerking tussen alle organisaties. (samenwerking en coördinatie, netwerkvorming, efficiënte dienstverlening)
  • Clusteren van financieringsbronnen
  • Aanbod meer vraaggericht organiseren (bijvoorbeeld door een online portaal, inzet op kennis en informatiedeling)
  • Toegang voor alle leerlingen bewerkstelligen (ondanks eventuele obstakels zoals taalbarrière en financiële drempels: kansengelijkheid)
  • Versterken en uitbreiden van het VVE coördinatiepunt (meer gezinsgericht werken)
  • Ontwikkelen van een gemeenschappelijke visie op taalontwikkeling en taalvaardigheid (i.v.m. veel zorgen over taalontwikkeling en taalniveau van leerlingen). 

Vervolg

Als gemeente Krimpenerwaard zien we dit als waardevolle aanbevelingen. We willen allereerst in gesprek met de bestaande coördinatoren op verschillende gebieden (zoals cultuur, sport, taal etc.) om samen naar deze aanbevelingen te kijken. Ook willen we gaan kijken naar onze bestaande online sociale kaart, de Waardwijzer. Hoe kunnen we onze bestaande online sociale kaart, de Waardwijzer, efficiënter benutten en zichtbaarder maken voor iedereen?

Een ander concreet vervolg is het oppakken van de aanbeveling met betrekking totversterken en uitbreiden van het VVE coördinatiepunt. Dit sluit ook aan bij de ambities in het uitvoeringsprogramma VVE “Onderwijskansen aan jonge kinderen”. We gaan het VVE coördinatiepunt sterker inzetten op de samenwerking met ouders en het inzetten van aanbod voor ouders van VVE kinderen. Ook gaan we vanuit dit coördinatiepunt inzetten op trainingen en kennisdeling. 

Meer informatie

Wil je meer weten of heb je ideeën die je graag wilt delen? Laat het dan weten aan Linda van Zessen via l.vanzessen@krimpenerwaard.nl