Urgentieverklaring huurwoning

Algemeen

U kunt een urgentieverklaring aanvragen als u dringend op zoek bent naar een sociale huurwoning. Deze verklaring is bedoeld voor noodgevallen.

Beschrijving

Met een urgentieverklaring kunt u sneller een nieuwe sociale huurwoning krijgen. Een urgentieverklaring is alleen voor noodgevallen. Bijvoorbeeld als u door een brand op zoek bent naar een nieuwe woning. Of als u net bent gescheiden en de woonlasten voor u en uw kinderen niet meer kunt betalen.

Procedure

Zo vraagt u een urgentieverklaring aan:

  • U neemt contact op met uw verhuurder in de gemeente Krimpenerwaard.
  • U legt uit waarom u met spoed een sociale huurwoning nodig heeft.
    Als duidelijk wordt dat u kans maakt op urgentie, krijgt u een aanvraagformulier. 
  • U stuurt dit formulier ingevuld met alle gevraagde documenten naar uw verhuurder. 

Alle woningcorporaties in de gemeente Krimpenerwaard hebben gezamenlijk één urgentiecommissie die alle aanvragen behandelt. De commissie beoordeelt uw aanvraag nadat u betaald heeft.

Voorwaarden

De voorwaarden om een urgentieverklaring aan te vragen zijn:

  • U bent 18 jaar of ouder.
  • U staat ingeschreven in de basisregistratie personen (BRP).
  • U bent Nederlander of u heeft een geldige verblijfstatus.
  • U heeft geen gevangenisstraf, voorarrest, preventieve hechtenis of tbs.
  • U staat ingeschreven als woningzoekende.

Kosten

Een urgentieaanvraag kost € 50,- euro.

Bezwaar maken

Bent u het niet eens met de beslissing van de gemeente? Dan kunt u bezwaar maken. Daarmee laat u de gemeente weten waarom u het niet eens bent met de beslissing. Doe dat binnen 6 weken. De gemeente kijkt dan nog een keer naar uw aanvraag en neemt opnieuw een beslissing.

Bent u het daarna nog steeds niet eens met de beslissing van de gemeente? Dan kunt u aan de rechtbank vragen of de gemeente een goede beslissing heeft genomen. Dat heet ‘in beroep gaan’.