Opkopersregister bijhouden

Algemeen

Bent u handelaar in tweedehands spullen? Dan moet u een opkopersregister bijhouden of hiervoor vrijstelling vragen. Dit doet u bij de gemeente.

Beschrijving

Bent u handelaar in tweedehands spullen? Dan moet u die spullen in een lijst opschrijven in een Digitaal Opkopers Register (DOR). Dat geldt ook voor spullen die u via internet koopt.

Verkoopt iemand spullen aan u om door te verkopen? Dan moet deze persoon zijn identiteitsbewijs aan u laten zien. U zet in het register welke spullen u heeft gekocht en van wie. Zo wil de gemeente ervoor zorgen dat u geen gestolen goederen verkoopt.

Soms kunt u een vrijstelling krijgen. U hoeft dan het opkopersregister niet bij te houden. Vraag de gemeente of dat voor u geldt.

Procedure

Zo start u met uw eerste opkopersregister of vraagt u vrijstelling aan:

Zo houdt u een opkopersregister bij:

  • U gebruikt het Digitaal Opkopers Register (DOR) of een registratieboek.
  • U schrijft op:
    • een uniek volgnummer voor elk ingekocht artikel
    • de datum waarop u het artikel kocht
    • een omschrijving van het artikel (als het kan ook merk, type en serienummer)
    • de koopprijs of andere voorwaarden voor het kopen
    • de naam en het adres van de verkoper
    • nummer, land van herkomst en soort identiteitsbewijs van de verkoper

Voorwaarden

De voorwaarden voor het bijhouden van een opkopersregister zijn:

  • U bent een handelaar. Gaat u nog starten als handelaar, meld dit dan minstens 3 dagen voor u begint bij de gemeente.
  • U gaat handelen in tweedehands goederen zoals:
    • gebruikte spullen
    • ongeregelde goederen, dat zijn bijvoorbeeld restpartijen, retourgoederen of magazijnrestanten
    • goud, zilver, koper en edelstenen
    • horloges en klokken
    • kunst
    • auto’s, motorfietsen, brommers en fietsen
    • foto-, film-, radio-, audio- en videoapparatuur
    • computers, laptops, tablets en mobiele telefoons

Termijn

De gemeente beslist binnen 8 weken na ontvangst van uw aanvraag. Deze termijn mag de gemeente eenmaal verlengen. Als de gemeente niet binnen de termijn een besluit neemt, krijgt u automatisch de vrijstelling.

Kosten

Het gebruiken van het digitale opkopersregister is gratis.

Bezwaar maken

U kunt bezwaar maken tegen de beslissing op uw aanvraag om vrijstelling. Doe dit binnen 6 weken. Bent u het daarna niet eens met de uitspraak op het bezwaarschrift? Teken dan binnen 6 weken beroep aan bij de rechtbank.

Over uw melding neemt de gemeente geen besluit. In dat geval kunt u dus ook geen bezwaar maken of in beroep gaan.

Contact

Wilt u meer informatie? Of heeft u hulp nodig bij het aanmelden in het Digitaal Opkopers Loket? Neem dan contact op met het team Openbare Orde en Veiligheid van de gemeente Krimpenerwaard: tel. 140182 of e-mail: meldpuntoov@krimpenerwaard.nl.

Wet en regelgeving