Dienstverlening voor iedereen

De Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) regelt dat inwoners en ondernemers hun zaken ook online met de overheid kunnen regelen. Een onderdeel van deze wet is de Zorgplicht. Dat betekent dat de gemeente verplicht is om te zorgen dat alle inwoners geholpen kunnen worden.

Hieronder staat wat de gemeente Krimpenerwaard doet om te zorgen dat iedereen gebruik kan maken van onze dienstverlening. 

Soorten inwoners

  • Biedt de gemeente Krimpenerwaard een voorleesfunctie aan op de website.
  • Zorgt de gemeente voor een toegankelijke website, bijvoorbeeld door afbeeldingen te voorzien van alternatieve teksten.
  • Biedt de Welzijnsstichting hulp bij het invullen van digitale formulieren.
  • Helpen getrainde adviesmedewerkers van het Informatiepunt Digitale Overheid in de bibliotheek met het opzoeken van informatie.
  • Biedt de gemeente Krimpenerwaard via de website een teletolk aan voor hulp bij het voeren van een gesprek aan de balie of aan de telefoon.
  • Worden alle filmpjes van de gemeente voorzien van ondertiteling.
  • Biedt de gemeente Krimpenerwaard een voorleesfunctie aan op de website.
  • Zorgt de gemeente Krimpenerwaard ervoor dat onze informatie op de website en in brieven zoveel mogelijk in begrijpelijke taal (B1 niveau) wordt geschreven.
  • Helpen medewerkers van de Welzijnsstichting bij het invullen van digitale formulieren.
  • Helpen getrainde adviesmedewerkers van het Informatiepunt Digitale Overheid in de bibliotheek met het opzoeken van informatie.
  • Zijn er diverse gratis cursussen te volgen bij het Taalhuis in de bibliotheek voor iedereen die wil oefenen met de Nederlandse taal (tel.: 0180 - 66 99 99 of taalhuis@debibliotheekkrimpenerwaard.nl).
  • Biedt de gemeente Krimpenerwaard een voorleesfunctie aan op de website
  • Zorgt de gemeente voor een toegankelijke website, bijvoorbeeld door afbeeldingen te voorzien van alternatieve teksten.
  • Helpen medewerkers van de Welzijnsstichting bij het invullen van digitale formulieren.
  • Helpen adviesmedewerkers van het Informatiepunt Digitale Overheid in de bibliotheek met het opzoeken van informatie.
  • Zijn er diverse gratis cursussen te volgen bij het Taalhuis in de bibliotheek voor iedereen die wil oefenen met de Nederlandse taal (tel.: 0180 - 66 99 99 of taalhuis@debibliotheekkrimpenerwaard.nl).
  • Zorgt de gemeente Krimpenerwaard ervoor dat onze informatie op de website en in brieven zoveel mogelijk in begrijpelijke taal (B1 niveau) wordt geschreven.
  • Het Klant Contact Centrum in Stolwijk is toegankelijk voor mensen met een beperking.
  • Helpen medewerkers van de Welzijnsstichting bij het invullen van digitale formulieren.
  • Kunnen adviesmedewerkers van het Informatiepunt Digitale Overheid in de bibliotheek helpen met het opzoeken van informatie.
  • Zijn er diverse gratis cursussen te volgen bij het Taalhuis in de bibliotheek voor iedereen die wil oefenen met de Nederlandse taal (tel.: 0180 - 66 99 99 of taalhuis@debibliotheekkrimpenerwaard.nl).
  • Worden in de bibliotheek Krimpenerwaard diverse gratis trainingen gegeven, zoals Klik & Tik en DigiD cursussen
  • Kunnen adviesmedewerkers van het Informatiepunt Digitale Overheid in de bibliotheek helpen met het opzoeken van informatie  
  • Helpen medewerkers van de Welzijnsstichting bij het invullen van digitale formulieren
  • Is het KCC in Stolwijk ook open op donderdagavond.
  • Worden reisdocumenten ook gratis bezorgd op een locatie naar keuze (werk, thuis of anders). Dat kan op werkdagen (ook ’s avonds) en op zaterdag.
  • Zijn in de bibliotheek Krimpenerwaard in diverse vestigingen computers en printers aanwezig
  • Werkt de gemeente Krimpenerwaard samen met de Stichting Leergeld.
  • Worden reisdocumenten op werkdagen ook gratis bezorgd op een gewenste locatie (werk, thuis of anders).  
  • Is de gemeente ook bereikbaar via telefoon, e-mail, Whatsapp en via de website.
  • Bieden wij dienstverlening op maat, waarbij een afspraak op een locatie gemaakt kan worden.