Machiel van Dijk: via duurzaamheid naar vrije tijd
Zijn bedrijf ‘Machiel van Dijk Financiële planning en advies’ is, zoals de naam al zegt, gespecialiseerd in financiën en niet in milieuadviezen. Toch komt duurzaamheid wel regelmatig aan de orde. “Bijna elke investering die je in je huis doet op het gebied van duurzaamheid, zie je terug in een hogere waarde van de woning”, legt Machiel uit. “En daar komen extra comfort en besparing van energiekosten nog eens bij.”
Onafhankelijkheidsdag
“Mijn werkgebied is breed. Ik bekijk voor mijn klanten of hun financiële wensen haalbaar zijn. Een zelfstandig ondernemer wil bijvoorbeeld weten hoe het zit met z’n pensioen, een andere klant krijgt advies over het overdragen van vermogen aan de kinderen. ‘Kan ik al stoppen met werken?’ is een veel gestelde vraag. Vooral millennials zijn bezig met FIRE: Financial Independence and Retire Early. Door minder te consumeren en duurzamer te leven, geef je minder uit. Je kunt dan meer geld opzij zetten en daarmee eerder met pensioen gaan. Sparen voor vrije tijd! Ik heb een leuke app op mijn website www.mvdfp.nl die berekent wanneer je jouw financiële onafhankelijkheidsdag kunt bereiken. Bedenk wel, door 25 euro per maand te besparen, kan je al gauw een half jaar eerder financieel onafhankelijk zijn. Ik adviseer iedereen om kritisch naar de maandelijkse uitgaven te kijken, ook naar de kleine bedragen van abonnementen. Een persoonlijk financieel plan laat mooi zien hoe duurzamer leven vrijwel altijd positief uitpakt voor je financiële situatie.”
Op loopafstand
“Toen ik vier jaar geleden mijn bedrijf begon, heb ik een aantal bewuste keuzes gemaakt. Ik heb kantoor aan huis, dus dat scheelt al enorm in het woon-werkverkeer”, zegt Machiel met een brede glimlach. “Op de nog niet geïsoleerde zolder kwam mijn werkplek. Dankzij spouwmuur- en dakisolatie is dat nu een heel prettige plek. Die isolatie en vooral de nieuwe cv-ketel hebben echt resultaat wat betreft het milieu én de centjes. Dat hou ik allemaal goed bij, ik ben niet voor niets financieel planner.
Ik adverteer zo op Google dat mijn reclame alleen zichtbaar is in deze regio, in een straal van 15 kilometer rond mijn huis. Bijna al mijn klanten zitten in de buurt. Als ik hen bezoek, ga ik meestal op de fiets, of ik loop er naartoe. Ik heb ook wel klanten buiten de regio; die bezoek ik allemaal minstens één keer persoonlijk, maar de meeste afspraken kunnen ook prima per Zoom.”