Jeugdconsulent

Over de vacature

Openingsdatum
27-03-2024
Werkervaring
3
Opleidingsniveau
HBO
Vakgebied
Sociaal Domein
Dienstverband
Part time
Uren per week
28 - 36
Salarisindicatie

Wat doe je

Als Consulent Jeugd voer je gesprekken met ouder(s) en jeugdige(n) die hulpvragen hebben waarbij zorg, welzijn en veiligheid aan bod kunnen komen. Je legt huisbezoeken af en onderzoekt zorgvuldig de hulpvraag en gezinssituatie. Samen met het gezin/familie maak je een passend ondersteuningsverslag waarbij je zowel de ouder(s) als de jeugdige(n) ondersteunt bij het vinden van oplossingen. Hierbij staat het verkrijgen en behouden van de regie van beiden voorop en bevorder je hiermee het veilig opgroeien van de jeugdige(n). Ook zorg je voor verbinding met reeds aanwezige hulpverlening binnen het gezin/de leefeenheid.

Daarnaast:

  • Ben je een bevlogen professional met een systemische blik, die focust op mogelijkheden en daarbij nauw samenwerkt met ouders, jongeren, vrijwilligers en collega’s uit andere teams, organisaties en gemeenten;
  • Bepaal je samen met het gezin de juiste hulp: je geeft, waar nodig, een beschikking af en/of je verwijst naar het voorliggend (vrij toegankelijk) veld;
  • Ben je de contactpersoon voor een aantal onderwijsinstellingen binnen de gemeente;
  • Voorkom je zwaardere zorg in samenwerking met het voorliggende (vrij toegankelijk) veld;
  • Hef je een ontwikkelings- of veiligheidsdreiging van een kind/jongere op en stelt indien noodzakelijk een veiligheidsplan op welke je afstemt af met ouder(s)/jeugdige(n) en relevante partners;
  • Signaleer je onveilige situaties en indien nodig, stel je een Verzoek tot Onderzoek (VTO) op voor de Raad voor de Kinderbescherming.

Wat we van je vragen

Als Consulent Jeugd werk je integraal en kijk je breder dan het jeugd(hulp)beleid. Je bent zelfstandig, toont initiatief, kunt goed luisteren en neemt verantwoordelijkheid. Je staat open voor feedback, vraagt hulp als het nodig is en je bent bereid om te leren. Je hebt geen moeite met targets, kunt goed werken onder druk en weet te opereren binnen een politiek gevoelige context. Werken met complexe vraagstukken zie je als een uitdaging.

Daarnaast:

  • Beschik je minimaal over een afgeronde Hbo-opleiding, in de richting van WMD, SPH en/of een relevante opleiding op het gebied van het Sociaal Domein;
  • Beschik je over een SKJ-registratie;
  • Beschik je over minimaal 1 jaar relevante werkervaring in een soortgelijke functie;
  • Beschik je over goede mondelinge en schriftelijke communicatieve vaardigheden en heb je ervaring met het voeren van en rapporteren over gesprekken binnen de jeugdproblematiek;
  • Ben je in het bezit bent van een rijbewijs en eigen vervoer.

Wat we je bieden

  • Afhankelijk van opleiding en ervaring een salaris van maximaal € 4752,- bruto per maand (functieschaal 9) bij een 36-urige werkweek;
  • Een thuiswerkvergoeding, reiskostenvergoeding en uiteraard een laptop en iPhone. Ook kunnen wij je helpen bij het inrichten van je thuiswerkplek!
  • Een Individueel Keuze Budget (IKB). Over het bruto maandsalaris bouw je maandelijks 17,05% IKB op. Je kunt dit bijvoorbeeld (maandelijks) uit laten betalen, gebruiken om extra verlof te kopen of inzetten voor een opleiding;
  • De mogelijkheid om je werk en werktijden in te delen op de manier die bij jou en je werk past;
  • Vitamine L(eren): een intern pakket aan ontwikkelmogelijkheden;
  • Betrokken collega’s;
  • Vertrouwen.

Over de afdeling

Krimpenerwaard is een middelgrote gemeente in het prachtige Groene Hart. Een landelijk gebied met elf unieke dorpen of steden, waar in totaal 58.000 inwoners wonen, werken en recreeren. Maar, jij wilt natuurlijk ook graag weten wat voor organisatie wij zijn. Klik hier om te lezen wat het werken bij de Krimpenerwaard zo leuk maakt!

Je komt te werken in het team Dienstverlening Jeugd en Bedrijfsvoering Sociaal Domein; een dynamisch team binnen het cluster Sociaal Domein, waar ook de beleidsontwikkeling en -uitvoering op het gebied van de Jeugd de Wmo, Participatiewet, Schulddienstverlening, Onderwijs, Sport, Cultuur en Welzijn onder vallen.

Team Dienstverlening Jeugd en Bedrijfsvoering Sociaal Domein bestaat uit ca. 35 professionals, waaronder jeugdconsulenten, kwaliteitsmedewerkers, gedragswetenschapper, administratief medewerkers en adviseurs bedrijfsvoering. Het team is opgesteld voor laagdrempelige, snelle en gerichte hulp voor ouder en kind. De werksfeer kenmerkt zich door betrokkenheid, openheid en ruimte voor elkaars ideeën. De uitvoerende teams werken samen vanuit één centrale locatie, waardoor we korte lijntjes met elkaar hebben.

Goed om te weten

Enthousiast geworden? Voor meer informatie over de functie kun je contact opnemen met Corine van Hassel, (Teammanager Dienstverlening Jeugd en Bedrijfsvoering Sociaal Domein). Zij is bereikbaar via 06-51112735 en email: c.vanhassel@krimpenerwaard.nl.

Herken jij jezelf in bovenstaand profiel? Dan nodigen wij je van harte uit om te reageren. Stuur je CV en motivatie via de button – “Solliciteer naar deze functie” – naar team P&O van de gemeente Krimpenerwaard. Wij reageren dan zo snel mogelijk. Hopelijk zijn we een match! Deze vacature heeft geen sluitingsdatum en staat open totdat wij een geschikte kandidaat hebben aangenomen.

Acquisitie wordt niet op prijs gesteld.

Over de organisatie

Naam organisatie
Gemeente Krimpenerwaard
Locatienaam
Zuid-Holland