Individuele inkomenstoeslag

Algemeen

De individuele inkomenstoeslag is een bijdrage voor mensen die lange tijd van een laag inkomen moeten leven. Vraag de toeslag aan bij de gemeente.

Let op

Let op: Bent u gehuwd/samenwonend? Dan moet uw partner de partnerverklaring invullen.

Beschrijving

Als u een laag inkomen heeft moet u proberen om uw inkomen te verhogen. Heeft u er alles aan gedaan om uw inkomen te verbeteren? En toch heeft u geen uitzicht op een hoger inkomen? Dan kunt u een individuele inkomenstoeslag aanvragen.

De individuele inkomenstoeslag wordt jaarlijks uitbetaald. Als uw situatie niet verandert, kunt u de toeslag het jaar daarna opnieuw aanvragen. U kunt de toeslag niet met terugwerkende kracht krijgen.

Vanaf 1 maart 2024 gelden de onderstaande bedragen voor de individuele inkomenstoeslag. Deze bedragen veranderen elk jaar op 1 januari. U kunt de toeslag één keer per 12 maanden aanvragen. 

  • Alleenstaanden: € 500,00
  • Eenoudergezin: € 625,00
  • Gehuwden/samenwonenden: € 750,00

Procedure

Zo vraagt u de individuele inkomenstoeslag aan bij de gemeente:

  • Vul het aanvraagformulier in.
  • Stuur de bewijsstukken die nodig zijn mee.

Welke bewijsstukken stuur ik mee met mijn aanvraag?

Ontvangt u een bijstandsuitkering (Participatiewet)? Dan hoeft u geen bewijsstukken mee te sturen. 

Heeft u korter dan een jaar geleden bijzondere bijstand gekregen? Dan stuurt u als bewijsstukken mee:

  • Alle jaaropgaven van al het inkomen van de afgelopen 3 jaar.
  • Toekenningsbeschikking van uw WIA-uitkering waaruit blijkt dat u volledig arbeidsongeschikt bent. 
  • Bewijs van arbeidsbeperking. Of een bewijs dat u uw inkomen niet kunt verbeteren.

Als bovenstaande niet op u van toepassing is, stuurt u mee:

  • Kopie geldig identiteitsbewijs, paspoort of verblijfsvergunning (Let op: geen rijbewijs)
  • Van u zelf, uw partner en uw kinderen jonger dan 18 jaar: alle afschriften (en daarvan alle bladen) van de laatste 3 maanden vòòr de aanvraagdatum van alle bank- en spaarrekeningen, met het saldo en naam van de rekeninghouder (Let op: print screens of foto's van uw bankierapp kunnen wij niet accepteren).
  • Als u onroerend goed heeft, levert u daarvan de eigendomsgegevens in. In het geval van een eigen woning levert u in: eigendomsakte, hypotheekakte, recentste WOZ-waarde, huidige hoogte van de hypotheek, polissen van verzekeringen en/of beleggingen en/of spaarvormen die gebonden zijn aan de woning.
  • Als u een vermogensverzekering heeft (bijvoorbeeld een levens- of uitvaartverzekering), levert u de polis en de huidige afkoopwaarde in.
  • Als u een auto heeft, dan geeft u de kilometerstand en het kenteken door.
  • Recente bewijzen van schulden (bewijsstukken niet ouder dan 2 maanden).
  • Laatste 3 loonstroken of uitkeringsspecificaties.
  • Als uw uitkering van het UWV of de SVB is beëindigd levert u hiervan een bewijs in. 
  • Beschikking rechtbank in geval van partner- en/of kinderalimentatie.
  • Beschikking Belastingdienst bij teruggave Belastingdienst.
  • In het geval van zelfstandige: jaarcijfers van de laatste 3 jaar en het lopende jaar, en de belastingaangiften inkomstenbelasting van de laatste 3 jaar.
  • Van al het inkomen van de laatste 3 jaar voorafgaand aan de aanvraag: alle jaaropgaven van u en uw partner.

Voorwaarden

De voorwaarden voor de individuele inkomenstoeslag zijn:

Termijn

De gemeente beslist binnen 8 weken na ontvangst van uw aanvraag. Deze termijn mag de gemeente eenmaal verlengen.

Bezwaar maken

U kunt binnen 6 weken bezwaar maken tegen de beslissing op uw aanvraag. Bent u het daarna niet eens met de uitspraak op het bezwaarschrift? Teken dan beroep aan bij de rechtbank.

Contact

Komt u er zelf niet uit? Neem dan contact op met het GeldPunt Krimpenerwaard. Dat kan per e-mail: geldpunt@welzijnkrimpenerwaard.com of telefoon: 085 - 066 23 70.

Wet en regelgeving