Dienstverlening voor iedereen
De Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) regelt dat inwoners en ondernemers hun zaken ook online met de overheid kunnen regelen. Een onderdeel van deze wet is de Zorgplicht. Dat betekent dat de gemeente verplicht is om te zorgen dat alle inwoners geholpen kunnen worden.
In het onderstaande overzicht leest u wat gemeente Krimpenerwaard doet om te zorgen dat iedereen gebruik kan maken van onze dienstverlening.
Overzicht dienstverlening voor iedereen
-
Voor inwoners met een visuele beperking:
- biedt gemeente Krimpenerwaard een voorleesfunctie aan op de website.
- zorgt gemeente voor een toegankelijke website, bijvoorbeeld door afbeeldingen te voorzien van alternatieve teksten.
- biedt de Welzijnsstichting hulp bij het invullen van digitale formulieren.
- helpen getrainde adviesmedewerkers van het Informatiepunt Digitale Overheid in de bibliotheek met het opzoeken van informatie.
-
Voor dove en slechthorende inwoners:
- biedt gemeente Krimpenerwaard via de website een Teletolk aan voor hulp bij het voeren van een gesprek aan de balie of aan de telefoon.
- worden alle filmpjes van de gemeente voorzien van ondertiteling.
-
Voor laaggeletterde inwoners:
- biedt gemeente Krimpenerwaard een voorleesfunctie aan op de website.
- zorgt gemeente Krimpenerwaard ervoor dat onze informatie op de website en in brieven zoveel mogelijk in begrijpelijke taal (B1 niveau) wordt geschreven.
- helpen medewerkers van de Welzijnsstichting bij het invullen van digitale formulieren.
- helpen getrainde adviesmedewerkers van het Informatiepunt Digitale Overheid in de bibliotheek met het opzoeken van informatie.
- zijn er verschillende gratis cursussen te volgen bij het Taalhuis in de bibliotheek voor iedereen die wil oefenen met de Nederlandse taal (0180 - 66 99 99 of taalhuis@debibliotheekkrimpenerwaard.nl).
-
Voor inwoners met een verstandelijke beperking:
- biedt gemeente Krimpenerwaard een voorleesfunctie aan op de website
- zorgt gemeente voor een toegankelijke website, bijvoorbeeld door afbeeldingen te voorzien van alternatieve teksten.
- helpen medewerkers van de Welzijnsstichting bij het invullen van digitale formulieren.
- helpen adviesmedewerkers van het Informatiepunt Digitale Overheid in de bibliotheek met het opzoeken van informatie.
- zijn er verschillende gratis cursussen te volgen bij het Taalhuis in de bibliotheek voor iedereen die wil oefenen met de Nederlandse taal (0180 - 66 99 99 of taalhuis@debibliotheekkrimpenerwaard.nl).
- zorgt gemeente Krimpenerwaard ervoor dat onze informatie op de website en in brieven zoveel mogelijk in begrijpelijke taal (B1 niveau) wordt geschreven.
-
- Het Klant Contact Centrum in Stolwijk is toegankelijk voor mensen met een fysieke beperking.
-
Voor anderstalige inwoners:
- helpen medewerkers van de Welzijnsstichting bij het invullen van digitale formulieren.
- kunnen adviesmedewerkers van het Informatiepunt Digitale Overheid in de bibliotheek helpen met het opzoeken van informatie.
- zijn er verschillende gratis cursussen te volgen bij het Taalhuis in de bibliotheek voor iedereen die wil oefenen met de Nederlandse taal (0180 - 66 99 99 of taalhuis@debibliotheekkrimpenerwaard.nl).
-
Voor inwoners die niet digitaal vaardig zijn:
- worden in de bibliotheek Krimpenerwaard verschillende gratis trainingen gegeven, zoals Klik & Tik- en DigiD-cursussen.
- kunnen adviesmedewerkers van het Informatiepunt Digitale Overheid in de bibliotheek helpen met het opzoeken van informatie.
- helpen medewerkers van de Welzijnsstichting bij het invullen van digitale formulieren.
-
Voor inwoners met een beperking in tijd (bijvoorbeeld vanwege overdag werken):
- is het KCC in Stolwijk ook open op donderdagavond.
- worden reisdocumenten ook gratis bezorgd op een locatie naar keuze (werk, thuis of anders). Dat kan op werkdagen (ook ’s avonds) en op zaterdag.
-
Voor inwoners die geen digitale middelen (apparaten) hebben:
- zijn in de bibliotheek Krimpenerwaard in verschillende vestigingen computers en printers aanwezig.
- werkt gemeente Krimpenerwaard samen met de Stichting Leergeld.
-
Voor inwoners met een langere reistijd:
- worden reisdocumenten op werkdagen ook gratis bezorgd op een gewenste locatie (werk, thuis of anders).
- is de gemeente ook bereikbaar via telefoon, e-mail, Whatsapp en via de website.
- bieden wij dienstverlening op maat, waarbij een afspraak op een locatie gemaakt kan worden.