Consulent Inkomen
Over de vacature
Openingsdatum
05-03-2025
Werkervaring
2
Opleidingsniveau
HBO
Vakgebied
Sociaal Domein
Dienstverband
Full time
Uren per week
28 - 36
Salarisindicatie
€
Wat doe je
Als consulent inkomen bestaat je hoofdtaak uit het uitvoeren van de Participatiewet en de IOAW. Je bent verantwoordelijke voor het beoordelen en beschikken van verschillende aanvragen. Denk hierbij aan onder andere algemene bijstand, bijzondere bijstand en minimaregelingen. Je beheert zelfstandig een caseload. Je wikkelt de processen van bestandsbeheer af en doet daarvoor onderzoek naar rechtmatigheid. Je zoekt wanneer nodig de samenwerking met de handhavingsspecialist. Samen met de consulenten Werk & Inkomen zorg je voor een zorgvuldige afhandeling van de verschillende aanvragen volgens de werkwijze van de gemeente Krimpenerwaard.Daarnaast:
- Behandel je aanvragen voor bijstand (algemeen, bijzonder, inkomenstoeslag, studietoeslag en minimaregelingen) en voer je klantgesprekken;
- Beheer je je caseload en handel je werkprocessen zoals ib-signaal, beëindiging, boete en rechtmatigheidsonderzoeken af;
- Voer je gesprekken binnen Klant in Beeld, geef je voorlichting over regelingen en verwijs je klanten door naar passende hulpverlening;
- Pas je maatwerk toe binnen juridische kaders en onderzoek je de individuele situatie van de klant;
- Leg je resultaten vast via rapportages en beschikkingen en voer je de bijbehorende administratie uit;
- Werk je nauw samen met collega’s en zoek je actief afstemming met andere afdelingen, zoals Wmo en Jeugd;
- Draag je bij aan projecten en neem je deel aan overleggen.
Wat we van je vragen
Je bent een stressbestendige en betrouwbare professional die zelfstandig en accuraat werkt, zelfs in crisissituaties. Met je analytisch vermogen en improvisatievermogen schakel je snel en effectief. Je combineert een open en sociale houding met daadkracht, waardoor je situaties en mensen goed aanvoelt en aanpakt. Je onderhoudt intensieve contacten met inwoners en hun leefomgeving, altijd respectvol en met oog voor rechtmatigheid. Bij complexe situaties blijf je kalm en oplossingsgericht. Jouw sterke mondelinge en schriftelijke communicatievaardigheden zorgen voor heldere rapportages en beschikkingen in eenvoudige taal. Met je kennis van de Participatiewet en IOAW ben je een waardevolle toevoeging aan het team.Daarnaast:
- Beschik je over HBO werk- en denkniveau met een relevante vooropleiding of met relevante werkervaring;
- Heb je affiniteit met de doelgroep en ervaring met motiverende gespreksvoering en oplossingsgericht werken;
- Heb je kennis van de relevante Wet- en regelgeving en bij voorkeur kennis van de sociale kaart;
- Ben je hybride beschikbaar waarvan ten minste 50% op kantoor waarbij je ook bureaudienst uitvoert.
Wat we je bieden
- Afhankelijk van opleiding en ervaring een salaris van maximaal € 4.811,- bruto per maand (functieschaal 9) bij een 36-urige werkweek, uitloop naar functieschaal 9 afhankelijk van werkervaring.
- Een thuiswerkvergoeding, reiskostenvergoeding en uiteraard een laptop en iPhone. Ook kunnen wij je helpen bij het inrichten van je thuiswerkplek!
- Een Individueel Keuze Budget (IKB). Over het bruto maandsalaris bouw je maandelijks 17,05% IKB op. Je kunt dit bijvoorbeeld (maandelijks) uit laten betalen, gebruiken om extra verlof te kopen of inzetten voor een opleiding;
- De mogelijkheid om je werk en werktijden in te delen op de manier die bij jou en je werk past;
- Vitamine L(eren): een intern pakket aan ontwikkelmogelijkheden;
- Betrokken collega’s;
- Vertrouwen.
Over de afdeling
Krimpenerwaard is een middelgrote gemeente in het prachtige Groene Hart. Een landelijk gebied met elf unieke dorpen of steden, waar in totaal 58.000 inwoners wonen, werken en recreëren. Maar, jij wilt natuurlijk ook graag weten wat voor organisatie wij zijn. Klik hier om te lezen wat het werken bij de Krimpenerwaard zo leuk maakt!Je komt te werken binnen het Sociaal Domein, bij het team Dienstverlening Participatie & Schulddienstverlening. Het team bestaat in totaal uit ca. 35 professionals. Onze visie is dat we zoveel mogelijk inwoners laten participeren in de samenleving, bij voorkeur door middel van betaald werk. Inwoners van de gemeente Krimpenerwaard moeten mee kunnen doen in de samenleving en gelijke kansen krijgen, iedereen naar zijn eigen vermogen. Hiervoor wordt begeleiding naar werk geboden aan mensen die zonder ondersteuning moeilijk betaalde arbeid kunnen vinden en behouden. Als betaalde arbeid niet mogelijk is, wordt ingezet op participatie door middel van vrijwilligerswerk of andere vormen van maatschappelijke inzet. Het hebben van bestaanszekerheid is voor sommige inwoners niet vanzelfsprekend. Deze inwoners ondersteunen we zodat zij hun bestaanszekerheid kunnen opbouwen.
Goed om te weten
Enthousiast geworden? Voor meer informatie over de functie kun je contact opnemen met Naomi van Pelt, (Teammanager Dienstverlening, Participatie & SDV). Zij is bereikbaar via 0182-729499 en email: n.vanpelt@krimpenerwaard.nlHerken jij jezelf in bovenstaand profiel? Dan nodigen wij je van harte uit om te reageren. Stuur je CV en motivatie via de button – “Solliciteer naar deze functie” – naar team P&O van de gemeente Krimpenerwaard. Wij reageren dan zo snel mogelijk. Hopelijk zijn we een match! Deze vacature heeft geen sluitingsdatum en staat open totdat wij een geschikte kandidaat hebben aangenomen.
Over de organisatie
Naam organisatie
Gemeente Krimpenerwaard
Locatienaam
Bergambacht