• Aantal uur: - 24 uur
  • Opleidingsniveau: HBO

Direct solliciteren

Zie je het al voor je?

Jij staat in contact met inwoners over financiële kwesties en betaalachterstanden. Je bent een vriendelijke en benaderbare dienstverlener voor de inwoners, waarbij je gebruik maakt van verschillende regelingen en voorzieningen om hen tijdelijk vooruit te helpen. In de (coachende) gesprekken weet je je te verplaatsen in je gesprekspartner. Daarnaast weet je ook de juiste snaar te raken en lukt het je de inwoner te motiveren en in actie te laten komen. Dit doe je niet alleen maar als team!
 

Wij

Krimpenerwaard is een middelgrote gemeente in het prachtige Groene Hart. Een landelijk gebied met elf unieke dorpen of steden, waar in totaal 58.000 inwoners wonen, werken en recreëren. Maar, jij wilt natuurlijk ook graag weten wat voor organisatie wij zijn. Klik hier om te lezen wat het werken bij de Krimpenerwaard zo leuk maakt!

Je komt te werken binnen het Sociaal Domein, bij het team Dienstverlening Participatie & Schulddienstverlening. Het team bestaat in totaal uit ca. 35 professionals. Onze visie is dat we zoveel mogelijk inwoners laten participeren in de samenleving, bij voorkeur door middel van betaald werk. Inwoners van de gemeente Krimpenerwaard moeten mee kunnen doen in de samenleving en gelijke kansen krijgen, iedereen naar zijn eigen vermogen. Hiervoor wordt begeleiding naar werk geboden aan mensen die zonder ondersteuning moeilijk betaalde arbeid kunnen vinden en behouden. Als betaalde arbeid niet mogelijk is, wordt ingezet op participatie door middel van vrijwilligerswerk of andere vormen van maatschappelijke inzet. Het hebben van bestaanszekerheid is voor sommige inwoners niet vanzelfsprekend. Deze inwoners ondersteunen we zodat zij hun bestaanszekerheid kunnen opbouwen.  
 

Dit ga je doen

Als Consulent Vroegsignalering ben je verantwoordelijk voor het vroegtijdig signaleren van betaalachterstanden bij inwoners en dit doe je met een onderzoekende- en outreachende basishouding. Je herkent bij inwoners tijdens gesprekken hun (nood)situatie en weet daar accuraat en actief op te anticiperen.

Het onderstaande maakt o.a. deel uit van de functie van Consulent Vroegsignalering:
 

  • Jij staat in contact met of je benadert (vroegtijdig) inwoners met (beginnende) financiële problemen, met behulp van RIS Matching en Vroeg EropAf;
  • Jij screent binnenkomende meldingen en zoek actief contact op met inwoners, bijvoorbeeld door het afleggen van een huisbezoek met een collega;  
  • Je verzorgt de screening van meldingen van dreigende woningontruiming en/of afsluiting van GWL en zet deze door naar onze ketenpartners. Afhankelijk van de meldingen, wordt er een huisbezoek afgelegd;
  • Je bent het voorportaal van Schuldhulpverlening en voert de intakefase uit. Hiermee ben je verantwoordelijk voor het schrijven van een plan van aanpak en het opmaken van de beschikking. Indien nodig draag je inwoners ‘warm’ over naar de reguliere (schuld)hulpverlening of andere vormen van ondersteuning indien nodig;
  • Je werkt samen met instanties (bijv. woningbouwvereniging, bewindvoerders etc.) en hebt daarin oog voor verbinding en integrale dienstverlening;
  • Je investeert in het leggen van contact met inwoners voor wie de drempel om hulp te zoeken nog te hoog is. Ook maak je deel uit van de nieuw te vormen Toegang tot het Sociaal Domein van de Krimpenerwaard en zoek je hiermee actief de verbinding op met de collega’s Sociaal Domein en de partners van het Preventieteam;

Jij

Bent een ervaren hulpverlener of consulent die het een uitdaging vindt om samen met de inwoner en ketenpartners te komen tot een passende oplossing voor betalingsachterstanden. Ook ga je vanzelfsprekend respectvol met inwoners en collega’s om. Heb jij het in je?

Daarnaast

  • Beschik je over HBO werk- en denkniveau met een relevante vooropleiding of met relevante werkervaring binnen financiële administratie
  • Heb je affiniteit met de doelgroep.
  • Werkervaring in de schulphulpverlening (incl. vroegsignalering) en bijbehorende vakapplicatie  is een pré; 
  • Heb jij ervaring in motiverende gespreksvoering en oplossingsgericht werken;
  • Je hebt kennis van de relevante Wet- en regelgeving en kennis van de sociale kaart;
  • Je beschikt over een rijbewijs B en eigen vervoer. 
Competenties:
  • Stressbestendigheid en improvisatievermogen bij interventie(s) in crisissituaties;
  • Analytisch, open en sociaal betrokken persoon die weet van aan- en doorpakken;
  • Goede sociale vaardigheden voor het onderhouden van intensieve contacten met de inwoner en de leefomgeving van de inwoner;
  • Om kunnen gaan met complexe (gedrags-)problematiek;
  • Mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid voor het opstellen van plannen en het schrijven en bijhouden van rapporten en registratiesystemen

Tussen de IJssel en de Lek, vind jij jouw werkplek!

Luchtfoto van de weilanden in de Krimpenerwaard

Wat krijg je terug van ons?

  • Afhankelijk van opleiding en ervaring een salaris van maximaal € 4.537,- bruto per maand (functieschaal 8) bij een 36-urige werkweek, uitloop naar functieschaal 9 afhankelijk van werkervaring.
  • Een thuiswerkvergoeding, reiskostenvergoeding en uiteraard een laptop en iPhone. Ook kunnen wij je helpen bij het inrichten van je thuiswerkplek!
  • Een Individueel Keuze Budget (IKB). Over het bruto maandsalaris bouw je maandelijks 17,05% IKB op. Je kunt dit bijvoorbeeld (maandelijks) uit laten betalen, gebruiken om extra verlof te kopen of inzetten voor een opleiding;
  • De mogelijkheid om je werk en werktijden in te delen op de manier die bij jou en je werk past;
  • Vitamine L(eren): een intern pakket aan ontwikkelmogelijkheden;
  • Betrokken collega’s;
  • Vertrouwen.

Solliciteren

  • Enthousiast geworden? Voor meer informatie over de functie kun je contact opnemen met Naomi van Pelt, (Teammanager Dienstverlening, Participatie & SDV). Zij is bereikbaar via 0182-729499 en email: n.vanpelt@krimpenerwaard.nl.

    Herken jij jezelf in bovenstaand profiel? Dan nodigen wij je van harte uit om te reageren. Stuur je CV en motivatie via de button – “Solliciteer naar deze functie” – naar team P&O van de gemeente

Direct solliciteren